Bästa inlägget om IPRED

Här kommer ett av de mest kreativa och spännande blogginläggen jag läst om IPRED-lagen. Alla ni – läs det!

Maths lyckas som vanligt lyfta perspektiv i den politiska debatten som sällan hörs, dessutom på ett mycket begåvat sätt. Med tanke på dagens artikel i DN om fildelning blir den ännu mer aktuell.

Mina egna inlägg känns rätt slätstrukna och det här är ändå en del av mitt jobb – jag får lite lätt prestationsångest.

8 responses to “Bästa inlägget om IPRED

  1. Du råkade nog länka till en trackback istället för själva blogginlägget…

  2. Tor: Nej, men man måste rolla uppåt för att läsa inägget, kommentarerna syns först men inlägget är där – vet inte varför det blir så där.

  3. Jag förstår inte att inte en enda politiker just nu vågar stå upp mot stölder. Det nya argumentet är tydligen att artister får vara glada för stölderna eftersom de får marknadsföring för sina uppträdanden. Okej. Så vad gäller för filmer, då? Ska alla skådespelare, regissörer m.m. vara glada för filmstölder för att de får marknadsföring för – vadå? Teateruppträdanden?
    Jag tycker att det är tröttsamt att vuxenvärlden accepterar att en hel ungdomsgeneration snor för att det är så lätt att sno. Jag tycker också att det är tröttsamt att både politiker och media ägnar så mycket energi åt den här frågan när världen ser ut som den gör och det finns så enormt stora saker att vara upprörd över.

  4. Lotta: För det första går det ingen nöd på filmbranschen, de drar in kosing som aldrig förr. Problemet är inte ekonomiskt för filmbranschen, det är ovilja till förändring. För det andra är det inte ”en hel ungdomsgeneration” som laddar ner illegalt, alla gör det! Även din så kallade vuxenvärld. För det tredje så innehåller politiken stora och små frågor, alla frågor blir inte oviktiga bara för att något annat har högre prioritet. Din kommentar tyder på en dåligt uppdaterad bild av problematiken, kolla med dina vuxenvänner nästa gång och fråga hur många av dem som laddar ner från nätet. Jag tror du kommer att bli förvånad.

  5. Matte!
    Jag laddar inte ner! Jag vet att jag är i minoritet. Hoppas att du inte börjar verka för att det är helt okej att börja stjäla stekt kyckling eller blåjeans om en majoritet plötsligt blir kyckling- eller jeanstjuvar.
    Moral? Någon?
    /hälsar hon som högaktningsfullt skiter i alla epitet hon får (bakåtsträvare, teknikfientlig, orealistisk)

  6. Lotta: Tro det eller ej, men jag laddar inte heller ner. Jag gjorde det förr men orkar inte längre. Att det skulle handla om moral stämmer enbart om man ställer upp på vissa regler som vissa människor satt upp för länge sedan. Vad är det som säger att musik, film, litteratur etc som har skapats av vissa människor i vissa sammanhang ska kosta pengar enligt ett licensavtal när annan musik, film, litteratur etc inte kostar pengar? Det här är bara regler som någon har hittat på, det finns många andra sätt för artister, filmmakare etc att tjäna pengar, och tro mig, tjänar pengar gör de!

  7. Jag förstår inte varför vuxna människor kallar upphovsrättsbrott för stöld.

  8. Här kommer den stora frågan. Varför har politerna gett alla film och musik industrier full rättighet till att ha mer makt än Farbrår blå (Polisen) om jag inte fatta allt fel är det inte polisen som ska upprätthålla lagen eller är det jag som fattade allt fel? Jag kan inte förstå att ni som politiker som ska styra vårat land börjar bry er om små fjutiga saker som fildelning, tänker ni dra ner detta land till stenåldern igen eller var tänker ni med? Fet jag vill komma fram till här är att ni struntar i att lägga pengar på polisen så att dom kan lösa dom seriösa brotten som finns i detta land. Ni fokuserar på fildelning istället för erat egan folk som kommer och är kränkt tack vare denna nya lag. Ja alla skådespelare och vissa musiker gråtter över att deras musik och film kommer ut på internet, men har dom inte tänkt på att det kanske gynnar deras kariär. Som dom flästa fildelarna ser dom en bra film, lyssnar på den bra Musiken och laddar hem den och tycker den är bra så klart man vill se den på den härliga filmduken eller så går man ock köper musik skivan för man vill ju se den fina skapelsen och man vill ju ta del av den fast man har laddat hem den. ni har inte tänkt längre än vad näsan räcker. som all forskning har visat har fildelning gynnat alla, varför har ni det så svårt att se det? Jag säger det då att tänk om på frågan, behöver vi lyssna på alla andra länder för att vi ska passa in i världen, nej. Det behöver vi inte. när regeringen fick på tryckningar av USA som nu har förstört världs ekonomin med tack vare deras irriterande krigande inte gnäller vi på det nej utan vi står där och ser glad ut å ger folk hjälp så gått vi kan. Usa säger vi brytter våran handel med er om ni inte gör så att fildelning blir illigalt och då gör vi som dom säger, men snälla varför kan rästen av världen gå till usa och de länder som är så possetiv för krig få i stort samma svar? Om ni inte lägger ner era vapen och slutar att kriga så säger vi upp handlen med er? Är det en svår fråga att ställa. Nej, inte svårare att göra fildelning illigalt. Det e totalt löjligt med den hära lagen när ska ni förstå det, eller just ja ni gör ju inte det. Ni tänker inte på den yngre världen, fildelning är en av vår utväkling och enligt forskare så är det inte till någon skada, den gynnar bara. Det jag vill ha är ett ärligt svar på det jag just har tagit upp och inte nån politisk förkortat flykt. Säg mig hur kommer det se utt sen till EU-val och rikstags val. hur många prosent rösträtiga ungdomar består inte svergie av? och där av vuxna som förstår hur ungdomar tänker. denna lag kommer att ge stora resultat på alla val inom svergie. Men nog om det. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar med denna komentar och jag tar gladligen emot svar här och jätte gärna på min mail. Må fildelning leva. SHARING IS CARING

Kommentera

