Allt och inget

Redan sedan länge var den här dagen inplanerad som den jag behövde göra: absolut ingenting! Imorgon kommer donnan hem igen och då blir det jul igen för hela slanten men idag är det paus från glögg och julsånger.

Så helt enligt planerna har jag legat i soffan och Spotifysurfat hela dagen, käkat dygnsmjuka ostbågar (så är dom allra bäst) och slagits med sonen om plockmatsresterna från gårdagens tjejfest.

Gud vad jag älskar Spotify! Har gått igenom en hel del tips och har nog hittat några fler favoriter. Anti-Flag är helt klart en av favvisarna.

När jag skumlyssnar mycket olika musik på en gång så blir det ganska uppenbart vad det är jag gillar mest – det där som tilltalar mig direkt när jag hör det.

För den där direkta upplevelsen är trummorna är viktiga, hårda som fasen vill jag ha. Gitarren skitig och rösten skön.

Inget growlande – det kan vara hur fantastisk och klockren musik som helst men när det börjar brölas gillar jag det inte fullt ut. Det får gärna vara något överraskande i musiken eller lite humor.

En del musik växer allt eftersom jag skapar en relation till den. Musik som kanske inte bara tar mig så där på studs, men som efter trettio lyssningar fortfarande blir bättre. Och en del av det jag nosat på idag vet jag ännu inte om det kommer växa eller bara vara okej. Men jag hittar fasen ingenting tungt och bra med brudar – det borde ju finnas någon mer än Courtney Love.

Men man hittar mycket roligt och skumt också, dagens roligaste är ”Darken my fire – a gothic tribute to Doors”.

Här är lite gott och blandat av gamla darlings och nya bekantskaper från dagens skörd.

Kommentera

