Alver, rustningar och amerikanska vampyrer

Tänk att han kunde få till en så fantastisk film som ”Sagan om ringen”. Till och med ett fantasyfreak som jag gillar filmen mer än böckerna.

Och jag är en sucker för fantasy.

Tolkien har ju förstås sin självskrivna plats som fantasyförfattare, men egentligen gillar jag Raymond E Feist och hans serie ”Ormkrigskrönikan” bäst. Men det finns många bra serier. ”Paksenarrion – fåraherdens dotter” eller Terry Goodkinds ”Sanningen svärd”.

Det finns några riktigt bra författare bland fantasygenren, sådana som är skickliga både på att väva samman en berättelse och på att använda språket. Däremot har jag aldrig riktigt fastnat för Eddings – för tamt på något vis och helt ointressant språk.

Tidigare under dagen tittade jag och dottern på Narnia – prins Caspian. Den filmen är riktigt bra. Bättre än den första och alldeles för snygga stridsscener för att vara en barnfilm. Men hon gillar det och jag är glad att få se något annat än ”sjung och dansa”.

Böckerna om Narinia är ju hyfsat välskrivna men trots det fastnade jag aldrig riktigt för dom. Med Aslan i täten blev det lite för kristet för att jag ens som barn skulle gilla det fullt ut.

Vilket inte vill säga lite eftersom de flesta fantasyböcker har ganska gott om den kristna myten i sig. Men det balanseras å andra sidan glatt upp av alla alver, orcher och magiska riter så jag brukar ju kunna leva med det.

Jag gillar allt det där med svärd, rustningar och våld och förutom fantasy eller storfilmer som tex Troja så stoppar jag gärna in gamla gothfilmer i dvd:n. Filmer som The Crow, Underworld och Strange days.

På tal om Goth, i början på nittiotalet gick det en TV-serie om några vampyrer (jag tror det utspelade sig i New York) och en underground-klubbvärld. Är det någon som kommer ihåg vad den heter? Jag minns att jag tyckte att det var skitbra och jag skulle gärna få tag på den och se den igen.

Nu väntar jag ihärdigt på ett ”Spotify” för film. Jag skulle glatt betala flera hundra i månaden till ett sådant. I alla fall om jag fritt fick botanisera bland filmer på samma sätt som det går att göra med musiken och se på det när jag själv ville. Det borde väl komma snart?

2 responses to “Alver, rustningar och amerikanska vampyrer

  1. ”Kindred: The Embraced” hette en tv-serie om vampyrer som sändes i Sverige i slutet på 1990-talet. Det är antagligen den du tänker på. Den utspelade sig i San Fransisco.

    (Hittade ditt inlägg när jag själv letade efter namnet på serien.)

  2. Jaaa! Den är det. Den var underbart vacker! tack i massor.

Kommentera

