Året som gått och året som kommer

Jag skulle kunna ägna bra många meningar för att beskriva året som gått utifrån samhällshändelser, ni vet – det brukar vara en del av ett år som som fastnar extra när det senare ska minnas. 2008 kommer nog i historien helt överskuggas av finanskrisen, men också av hemska barnmord och krigshändelser.

Men jag brukar använda dagarna innan ett nytt år till att fundera lite på mig själv, året som gått och det år jag vill ska komma.

Mitt liv brukar ha en förmåga att lösa sig. Inte så att jag är rädd för att jobba hårt eller ta tag i jobbiga saker, jag menar – jag har nog gått igenom minst lika mycket roligt och jobbigt som de flesta gör i sina liv. Men det brukar flyta på utan att saker tar allt för stora proportioner.

Men det här året har varit annorlunda. Det har varit ett ”slitvargs-år”. Inget har liksom kommit gratis, utan jag har fått staka ut vägen och satt ena foten framför den andra ett steg i taget.

Skilsmässan är förstås det som färgat året tydligast. Som vanligt är det tiden innan som är jobbigast. Hela första halvan av året tog mycket kraft. Hösten har mest gått åt till att hitta tillbaks till någon slags energi och lättvikt i själen.

Är extra stolt över att jag fortsatt vara rökfri under ett så tufft år och att jag samtidigt med hårt arbete lyckats minska dryga tio kilo i vikt. Dessutom har jag uppfyllt mitt förra nyårslöfte och ägnat mer tid åt/med mina vänner.

Året som började tungt slutar rätt bra och jag ser fram emot nästa år.

Om en månad går flyttlasset tillbaks till centrum och jag kommer därmed ”hem” igen. Jag ser fram emot eu-valrörelsen i vår. Och jag somnar igen med lätt upprymd förväntan inför nästa dag.

  1. Jag ska lita på magkänslan och följa den. Även då det verkar dumt eller är jobbigt. Det blir alltid bäst i slutändan då.
  2. Jag ägnar mycket tid med mina barn men jag vill uppleva mer tillsammans med dom. Och det ska finnas plats för mer trams och skratt.
  3. Jag ska ta hand om min kropp så den också blir glad och skrattar.
  4. Pengar. Jag ska bli en bättre vän med spara och umgås lite mindre med slösa. Målet är en ordentlig upplevelseresa med barnen om ett par år.

Kvällen ägnar jag tillsammans med hela min familj. Förutom mina egna barn innebär det mina föräldrar, moster och ”morbror”, fyra syskon och en drös älskade syskonbarn.

Vi samlas kring vår traditionella nyårsmeny med hummer till förrätt, oxfile till huvudrätt och friterad camenbert till efterätt. Vid tolv står vi på taket vid drottninggatan 45 och tittar på alla underbart vackra och efterlängtade fyrverkerier och skålar i barnchampange! (Skulle tro att vi dessutom hinner med några prestigefyllda matcher i Buzz.)

Vad är era förväntningar på nästa år?

Jag hoppas i alla fall att ni får en skön nyårsafton med alldeles för mycket god mat och ett riktigt gott nytt år!!!

nemi2

Kommentera

