The 90`s

Var en sväng på inflyttningsfest hos Alaa igår, temat var 90-tal. Det skulle vara 90-tals kläder och 90-tals musik. Jag var ju tonåring på 80-talet och borde väl egentligen släpa mer på det årtiondet – men trots att det var ett makalöst roligt årtionde så känner jag mig totalt befriad. Fast jösses säger jag – snacka om att jag har fastnat i 90-talet

Under större delen av detta decennium bestod stommen i min garderob av VeroModas stretchjeans och grova snörkängor eller mina älskade mc-boots. Kom till festen i stretchjeans och en kavaj jag köpt i mitten på nittiotalet och som jag fortfarande använder. Såg ut precis som vanligt med andra ord.

Och musiken. Jag kan ju inte bryta mig fri från Pearl Jam, Soundgarden, Alice in Chains, Hole och gänget hur gärna jag än skulle vilja. Varenda Spotify-surfning stannar till slut till på musik gjord på 90-talet, eller nya band med dom som var med då.

Men vad är 2000-talet egentligen? När dagens tonåringar ska ha fester om tjugo år med tidigt 2000-tal som tema, vad fasen blir det då – förutom booten Anna och EMO:s?

Min theme-song från 90-talet får bli ”Alive” med Pearl Jam.

Kommentera

