Kan bloggar vara folkbildande och bredda det politiska samtalet?

Läste Sjölanders inlägg om ”s på nätet – kampanjapparat eller jättelik studiecirkel”. En del kan ju undra över den tid som politiska sekreterare och andra lägger ner på bloggande och att hålla sig uppdaterad på nätet. För egen del upplever jag det som en del av mitt politiska engagemang, likt det att gå på möten, cirklar, svara på mail, läsa insändare eller knacka dörr.

Det handlar ju om att diskutera, forma och påverka politiken. Och för att påverka politiken måste man lära mer, vinna anhängare och slipa argumenten. Det är rätt praktiskt att kunna ta del av argument, synpunkter, kunskapsspridning och kunskapsutveckling av människor som man inte träffar till vardags.

Betydligt fler än de som själva bloggar är med och läser och kommenterar. Via min blogg får jag till en del politiska möten varje dag som annars inte hade uppstått. Jag har vanligtvis mellan 150-200 besökare om dagen. Många är sådana jag träffar ändå, antingen i jobbet eller på fritiden. Inte så sällan fortsätter ett blogginlägg som ett samtal i ett helt annat sammanhang.  Medan andra är okända för mig

Jag ställer nu frågan till er:  Tror ni att bloggar kan vara folkbildande och bredda det politiska samtalet? Har ni någon fråga som borde beröras mer på denna blogg?

2 responses to “Kan bloggar vara folkbildande och bredda det politiska samtalet?

  1. En seriös fråga kräver ett seriöst svar. Ja, Ulrika jag tror att bloggande ibland kan bredda det politiska samtalet. Men de flesta bloggar jag läst oavsett partifärg är ändå politiskt korrekta. Det är inte någon som tar ut svängarna. Utan borgerliga bloggare slår åt vänster och vi åt höger. Jag kommer att fortsätta slå för det som jag tycker är korkat. Det kommer med all sannolikhet bli åt höger. Men det jag tror är en poäng med bloggandet är det som du tar upp. Nämligen kulturen och folkbildandets roll i bloggandet. Där kan vi som roar oss med att blogga göra( förhoppningsvis) en mindre insats.

  2. Pingback: Gör det med själ eller inte alls « (s)andberg

Kommentera

