Skilj politiken från kyrkan och kyrkan från politiken

Idag har Björn Ulveus en både intressant och rolig debatt på Svd om religiösa friskolor. Jag tycker som Abba-Björn, det är inte ok att staten (kommunen) ger pengar till religiösa friskolor.

Jag tycker dessutom att det är dags att helt bryta kopplingen mellan religion och politik. Det är fel av socialdemokraterna att som politiskt parti delta i kyrkoval. Jag förstår historien men den är överspelad nu.

Medlemmar i Socialdemokraterna kan engagera sig i kyrkan och blir vald till styrelser på samma sätt som medlemmar i Socialdemokraterna engagerar sig i annat föreningsliv och blir valda till styrelser i idrottsklubbar, studieförbund eller villaföreningar.

Annonser

14 responses to “Skilj politiken från kyrkan och kyrkan från politiken

  1. Hej hej! Bara en liten detaljfråga, men vore inte titeln aningen skarpare och dessutom mer i linje med vad du skriver om du vänder på kyrkan/politiken?

  2. Hej!

    Självklart, dumt av mig att inte se det från början. =)

  3. Jag håller med. Partiet skriver ju dessutom under på kyrkans bekännelse genom sitt ledarskap. I kyrkoordningen står det att de som leder kyrkan (S) ska dela kyrkans tro och liv, och detta har S inte ens lämnat in nått förslag till förindring av så då måste man anta att de står bakom den.

    Varför ska man då som ateist rösta på S som inte är religiöst neutrala, utan sitter som ledare för sveriges största religiösa samfund?

  4. Hej!
    Jag blev just tillfrågad att ta plats i kyrkofullmäktige. Jag tackade nej eftersom jag vill vara helt frikopplad från uppdrag i partiet (s) för jag tror att jag gör mest nytta som bredvidstående författare. (Så var det i vart fall under valarbetet 1994, då jag var mycket aktiv).

    Nå. Jag pratade med en präst i ämnet. Denne var å ena sidan lite less på valhänt politisk inblandning och styrning, men sade samtidigt: ”Vad är alternativet? Vart tar den folkliga förankringen vägen om vi lyfter bort detta system, hur mallplacerat och valhänt det än är?”

    En annan fråga. Det är väl bara ca 10% som röstar i kyrkovalet, vilket också prästen ovan nämnde, men likväl; rycker vi plötsligt undan nuvarande system vad får vi?

    Jag vet också sossar som sagt JA till plats i kyrkofullmäktige för att spärra väg för Sverigedemokrater…

  5. Jo, jag vet om att det kan bli problematiskt utifrån de konsekvenser som du nämner. Men jag som inte är troende – och som dessutom tar aktivt avstånd från kyrkan – har lite problem med att jag som medlem i ett politiskt parti kopplas samman med kyrkopolitik.

    Tror dessutom att om de stora partierna kom överens om att göra om valordningen i svenska kyrkan så skulle det ju inte vara några andra partier heller som kandiderade utan de som faktiskt är medlemmarna i föreningen. Och medlemmarna får stå för den folkliga förankringen – liksom i alla andra föreningar.

    Jag vänder mig emot att kyrkan ska ha en särställning i sin relation till politiken.

    Sedan har jag respekt för att det finns socialdemokrater som också är engagerade i kyrkorna. Men de engagemangen borde inte vara kopplade till varandra via partiet.

  6. Jag är med! Vi har ingen motsättning här. Dessutom har jag idémässigt rätt mycket anarkistisk idéhistoria i bagaget – och där ingår inte det religiösa, med undantag för Tolstoj bland andra. (Lite som (s) har sina borderskapare).

    Alltså är jag ingen stor vän av att behålla saker bara för att ”det alltid varit så”.

    Likväl finns det i den kristna traditionen en otrolig värdegrund som burits fram till oss genom två årtusenden. Jag tror inte FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna hade sett ut som de gör utan denna kristna värdegrund.

    Vad vi kanske inte helt är varse är att vi måhända håller på att kapa idéfilosofiska band som är av yttersta vikt för ett humant mänskligt liv.

    Samtidigt finns det andra trosinriktningar som ställer samma svåra frågor; vi tror det inte men inom islam frågar man sig också: ”Vad är källan, vad är vår gemenskap(umma) – vad är den värd om vi inte delar den i både väl- som motgång?

    Alltså, här ligger frön till ett socialistiskt tänkande – i skarp kontrast till Milton/Friedmans neoliberalism som hävdar att varje samhälle bygger på fri konkurrens och därmed får en enda tes att gälla, ingenting funkar utom Profit by Greed.

    Det intressanta är att både filosofiska rörelseriktningar i Kina, kristendom och islams inre grubblande om (Umma) gemenskap i tid är långt före det vi idag kallar den socialistiska idén.

    Sen har den kristna kyrkan gått helt vilse, kan man säga, men ändå. Någonstans har den burit dessa värden med sig in i vår tid.

    Kanske kan kyrkan fortsätta att bära detta värde vidare, även utan statligt tillsatt folkligt stöd, så att säga.

    Men i min värld så bör vi vara lite aktsamma om dessa värden. idén om att det finns gemenskap.

    Kristen eller social. Islamistisk eller kinesisk enligt filosofen Mosi.

    Tanken svindlar lite. Kanske behöver kyrkan ett sorts krycka och stöd för att inte fara iväg och bli neoliberal och konservativ som de ”fria” kyrkor i USA som stöder Bush och får honom att föra heligt krig i Irak. Tvärt emot kyrkans grundidé?

    Förstår du? Religion är en vansinnig kraft när den släpps lös – i USA har de neokonservativa kyrkorna fullständigt tagit över den politiska agendan under Busheran.

    Obegripligt otäck är bilden jag har av denna neokonservativa amerikanska kyrka. Den är mäktigare än sin egen republik, har styrt den enda kvarvarande supermakten i åtta år.

    I denna neokonservativa kyrka i USA har värdeorden om gemenskap förvridits till sin motsats; kyrkan har blivit djävul och bombar med vett och vilja människor tillbaka till stenåldern.

    Varför hände detta?
    Hur kunde det ske?
    Var det för att den ameriakanska kyrkan förlorade sin folkliga förankring?

  7. Intressanta infallsvinklar. Jag behöver grunna lite på ett par. Är himla glad över blogginlägg som skapar lite rotation där inne. Men min instinktiva reaktion är trots allt densamma.

    Jag förstår vad du menar med umma och de värden som förts vidare kring gemenskap – men samtidigt står kyrkan i min värld i huvudsak för ett flertusenårigt förtryck av kvinnor. Inte heller under senare delen och modern tid har de varit en så positiv kraft i de frågorna.

    Jag känner ofta en stark motvilja mot den plats och acceptans det finns inom kyrkan för en mycket märklig syn på kvinnan och hennes historia, även idag. Som grova rester av ett apartheidsystem – fast mot kvinnor.

    Jag förstår att den egna tron kan ha en helt annan bäring – men nu är det organisaitonen kyrkan som min kritik i huvudsak är riktad mot. Och genom att göra det till en del av vårt politiska system bekräftar och accepterar vi det.

    Att svenska kyrkan med politisk tryck inifrån tagit steg i mer positiv och öppen syn på både kvinnor och sexualitet är bra, men det ser jag mer som en del av samhällsutvecklingen än som ett resultat av svenska kyrkans egna inre drivkrafter (jag vet att det finns undantag). Liknande utveckling (dessutom snabbare) går ju att se även i andra organsisationer där vi inte tillsätter styrelseplatser vi partipolitik.

  8. Vet du vad. Jag tror ta mig fan en del i kyrkan inte läst sin Jesus.
    Var står det skrivet att han säger att man ska förtrycka kvinnor?

    Det är också skrämmande att kyrkan är den arbetsplats där människor mår sämst… för arbetsmiljön är så taskig där… Då inte minst för kvinnor…

    Ja, du. Nya portar öppnar sig. Om jag läser om Jesusgestalten, helt utan tro, men som idélitteratur så ser jag en fenomenal gestalt som slår sönder alla fördomar:

    Bara frasen: ”Den som är utan synd kasta första stenen.”

    där mobben står i begrepp att stena en äktenskapsbryterska är enorm.

    Det är en väldig kraft i denna bild. Denna idé. Ingen kan kasta denna första sten.
    Egentligen kan vi inte fördöma någon.

    Trots att man inom kyrkan bär denna bild med sig och vårdar den, lik förbannat så kastar kyrkans män sten hela tiden.
    Det kastas sten även när ingen begått något brott alls.

    Ett annat ordspråk att man ser grandet i ögat på sin nästa men inte bjälken i sitt eget öga, passar förbluffande väl in.

    Ack ja.
    Beroende på hur man borrar är ingen fråga lätt!

    Trots det jag sagt i min egen kommentar innan, är jag också för en separering mellan politik och kyrka.

    Samtidigt, när den folkliga sekulära delen men förhoppningsvis humana, delen försvinner från kyrkan så lämnas kyrkan därhän.
    Min farhåga är alltså att den går vilse, som den gjort så många gånger förr. Att den sekteriseras och fjärmar sig från samhällslivet, blir lika tokig som Maranatarörelsen, vissa livetsordförsamlingar osv.
    Trots allt. USA är fullt av sådana tokiga kyrkor…

    Får kyrkan helt på egen hand pyssla på med sitt kanske den av naturen avskärmas från oss andra?

    Det är invändningen jag reser. Även den präst jag talade med i saken.

    Prästen såg en fara för den egna kyrkan. Att den så att säga inte skulle hålla det ”andliga” måttet på egen hand…

  9. Jag förstår att du är noga med många perspektiv när du tänker och är glad att få ta del av dom här. Liksom du gör om IPRED-debatten på din blogg.

    Det är lite extra kul att läsa dina inlägg och beskrivning av Eva-Lena, har precis varit och druckit ett par öl med henne och även om vi mest pratade strunt så blev det ocskå en del om vad som kommit upp från dina inlägg – hon träffade Eva Hemmungs Wirtén tidigare idag som du tipsat henne om.

    Det här med IPRED och bloggarna ÄR folkbildning i stor skala och på något sätt känns det som om vad som helst kan hända.

    Och folkbildning är opnionsbildning, så jag håller med E-L, pinga s-bloggarna!

  10. Guld att du druckit öl med E-L så jag fick reda på att hon träffat prof. Eva!

    Bra också att du påminner, att det ÄR folkbildande att vara här på nätet.

    Sen jag blev författare (gav ut min förta bok) ändrades mitt liv i ett slag – folk ville höra mig stå och prata! Så jag har kuskat runt en del och varit vad jag först kallade ”Handelsresande i ord”, men vart efter har jag haft mycket kontakt med ABF. Bla.

    Många sörjer att folkbildningen är död. Den är inte det, har bara hittat nya former.

    Och ja, du skriver att vad som helst kan hända. Så är det verkligen. Ibland blir jag dock lite dystopisk, för jag tycker verkligen de lagstiftande församlingarna världen över fått fnatt.
    Jag har en positiv människosyn. Jag anser att (s) har det också. I grunden, som parti och de medlemmar jag möter, de har en positiv människosyn.

    därför förfärar det mig att inte (s) rent ryggmärgsvis känner att FRA, IPRED1, datalagringsdirektivet, IPRED2, ACTA är repressiva lagar till sin natur – och att vi aldrig kan få människor att växa under trycket av sådana lagar.

    Vi vill ju att människor ska växa.

    Nå. Hälsa E-L från mig nästa gång och bjud henne gärna på en öl. Du får skicka en räkning!

  11. Hon är ju en rätt trevlig prick så du kanske ska bjuda henne på en öl själv *S

    Men med lite mer allvar: det är ju så att de flesta politiker är ganska vanliga människor med fel och brister och har svårt att vara allt för obekväma i sitt eget sammanhang. Jag är alltid lite rädd för konformitet och gillar människor som vågar sticka ut – känner mig helt enkelt tryggare då.

    Risken är att även människorna i de lagstiftande församlingarna inte vågar vara tillräckligt obekväma inför sig själv eller sina egna – och att det som börjar gälla som ”sanning” eller något som ”måste göras” därför får fortsätta ses på det viset.

    Det krävs jobbiga jävlar med lite tjockare hud för att driva igenom stora förändringar – eller så behövs det många människor som med olika röster kräver det. Men mest både och.

    Ps. Blev nyfiken när jag läste på din blogg att du var författare och undrar hur jag kunnat missa dina om Djingis Kahn – låter verkligen som böcker jag borde ha hittat. Det måste jag göra något åt.

  12. Kolla fulaste bannern i högerspalten på min blogg, tryck på den och du kommer till min hemsida. där finns böckerna som PDF-er att kika på.

    Inbundna fina finns de första delarna nu kanonbilligt på bla adlibris, men om man hellre vill gynna bokus finns de där med, men då får man betala några kronor mer!

    Politik.
    Jag försöker nu ”bråka” på rätt sätt inom (s). Vi måste lyfta de svåra demokratifrågor/integritetsfrågor som landat mitt på bordet framför oss.

  13. Jag gillar datorn men just bokläsandet gör jag helst på det gamla sättet så det får nog bli en inbunden istället för PDF:n *ler

    Fast egentligen gillar jag pocket bäst, inte i första hand för att de är billigare utan för att de inte är lika tunga att hålla i när man sträckläser på nätterna.

    Politiken: Det låter idiotiskt att säga, men en del av mig är lite glad över IPRED – eller snarare vad som hänt i kölvattnet av det. Jag vet många människor som tidigare kanske tänkt på att någon gång engagera sig för politik, nu faktiskt gör det.

    Och om vi ska ha ett vitalt demokratiskt samhälle så är det nödvändigt att människor föröker påverka politikens innehåll, men helst även innan de riktigt allvarliga frågorna är på tapeten. Det är lite som en skola som hotas av nedläggning – då jäklar blir det fart i föräldrastyrelserna.

    Hur tror du (även ni andra som läser) att man kunna förändra dagspolitiken så att fler kände att det berörde och upprörde och att man VILL vara med?

  14. Anders att politiska pariter engagerar sig i kyrkans ledning hindrar inte sverigedemokraterna utan har snarare öppnat dörren för dem pga konservering av det partipolitiska valsystemet.

    Ja vad är alternativet? att brinnande och engagerade människor som faktiskt bryr sig om verksamheten och lever sina liv med församlingen blir fria och självbestämmande….som övriga föreningslivet. Folkligt ja!

    ”Ingen kan kasta denna första sten.” det är inte slutsatsen i berättelsen….Jesus fortsätter ”och inte heller jag dömmer dig”, där står han som är fri från synd, friar henne och tar hennes straff på sig på korset.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s