Bloggsurfa in i okända människors tankar

Jag tycker att det är så häftigt att ut och bloggsurfa ibland, att kunna följa vänner eller ta del av för mig helt okända människors tankar. Ord som kanske är skrivna av den som sitter bredvid mig på bussen, eller min kusins granne.

Det finns verkligen bloggare av alla sorter. De som funderar kring borgerliga politikers passivitet, en föräldraledig fembarnspappa som skriver om vardagskaos, eller någon som letar efter en kvinnlig Bukowski.

Sådant här fanns inte förut, mer än som bristfälligt toaklotter.

De ord och tankar man fick ta del av var de publicerade författarnas eller insändarna som människor skrev två gånger i livet. Nu finns det där ute fritt för den som vill att ta del av, människors ord och människors tankar.

Det är helt fantastiskt. Och det är stort.

5 responses to “Bloggsurfa in i okända människors tankar

  1. Jag har också funderat mycket på det. Det är häftigt, men lite konstigt också på nåt sätt. En del skriver liksom om ditten o datten så är det bara ens familj som läser….då brukar jag fundera på om de samtalar med varandra där hemma eller om bloggen blivit deras sätt att kommunicera. Det är ju sorgligt i så fall, fast kanske bättre än inget alls….

  2. Fast jag tror inte att det ersätter det vanliga samtalet i soffan eller vid köksbordet. Däremot att det blir en annan slags samtal. Löpande tankar som kanske annars bara stannar i huvudet. Eller som man är ovan att formulera.

    De mest intima dagboksliknande tankarna finns ju på en hel del anonyma bloggar, de bra är ofta lite svårare att hitta men det.

  3. Håller med dig. man kan sitta timme efter timme och surfa runt. Hela mediat med bloggar är en ventil och möjlighet som vi flesta har saknat. KUNNA UTTRYCKA SIG UTAN ANDRAS INBLANDNING. Att lära sig stå för sina åsikter och vara beredd att det finns folk som säger emot.Jag tror att detta media stärkt många som annars smält in i den grå vardagen. Sedan är det upp till var och en att välja form och ämne. Själv har jag levt 25 år i fackföreningsvärlden så jag tar en paus från detta på min fritid just nu.

    En sak som jag är lite frustrerad över är när 2 personer för ett samtal via bloggar. Person 1 skriver en kommentar på person 2’s blogg. Person 2 svarar med en kommentar på person 1’s blogg. Det är väl roligt för dem men det utestänger effektivt oss andra från att ta del av argument och resonemang. Jag föredrar att samtalet sker i den blogg där startinlägget ligger för då kan flera vara med i samtalet.

    Håll fanan högt

  4. Jag tycker som du så jag svarar här =). Kul inriktning på din blogg!

  5. Det var snällt sagt. Du ser en inriktining som inte jag ser såvida inte inriktningen är vad jag vill skriva om vilket å andra sidan är just vad en blogg är till för så du har nog rätt.

    Jag får återgälda din komplimang. Jag tycker om dina åsikter och läser din blogg med stor behållning.

    Håll fanan högt

Kommentera

