Arbetslös? Sitt still och håll käften

Allt fler får sin a-kassa ifrågasatt. Det senaste nu är en tidigare Volvoanställd som kan bli av med a-kassan för att han bloggar. Tidigare har jag skrivit om han som förlorade rätten i till a-kassa på grund av sitt amatörkontrakt i innebandy.

Alldels nyligen var det Elisabeth Hammar, en av våra egna fritidspolitiker i landstinget, som fick rätten till a-kassa ifrågasatt på grund av sitt fritidsengagemang i landstingspolitiken.

Missförstå mig inte, självklart ska man stå till arbetsmarknadens förfogande för att få ersättning som arbetslös. Det innebär att jobbsökande, intervjuer och sådant måste gå före andra aktiviteter om det krockar.

Men att få arbete handlar om fler saker än att söka jobb på platsbanken, de allra flesta vet att ett stort nätverk och ett rikt fritidsliv är en av de viktigaste vägarna till nya jobb.

Att vara aktiv och en del av samhällslivet är dessutom en av de viktigaste vägarna till en god hälsa. Arbetslösa har mycket stor risk att få sämre hälsa, drabbas av depressioner och bli isolerade. Att hålla sig aktiv ökar det egna välmåendet – dessutom ökar det möjligheten att få arbete.

Att bidra till det gemensamma, att delta i samhällsdebatten och få använda sina kunskaper och erfarenheter är fundamentalt för mänskligt liv. Det är också en av förutsättningarna för ett rikt och blomstrande samhälle.

Att förvägra arbetslösa de möjligheter de har att delta är inhumant och upprörande.

10 responses to “Arbetslös? Sitt still och håll käften

  1. Jo, det är ju lite problem med det där att man jobbar och söker jobb samtidigt. Jag har nyss blivit varnad att jobba av min arbetsförmedling eftersom jag håller kurser, är föreläsare och skribent samtidigt som jag söker jobb. Kravet är att de som anlitar mig som föreläsare ska anställa mig på heltid. Men det är ju helt orimligt att jag ska ställa de kraven på mina uppdragsgivare.
    Det är även helt orimligt att jag ska sluta med mina välbetalda uppdrag och sätta mig ner och vara helt förbannat passiv- för det är inte min stil.
    M.v.h.
    Hanna Da

  2. Kan bara hålla med, och i och med att den borgerliga regeringen ändrade reglerna för a-kassa och deltidsarbete så slår det hårt och absurdt mot alla som inte har ett heltidsjobb.

  3. A-kassan håller på användas för att tysta de som uppbär densamma d.v.s man tar från människan den demokratiska rätten.
    Gällande Volvoarbetaren som skriver en blogg är det rätt allvarligt.

    men ett problem finns. Det finns bloggare som har betalt för att blogga och försörjer sig på det.
    Så frågan är berättigad ska du uppbära a-kassa om du bloggar och får betalt.

    jag tycker de som har a-kassa ska få blogga även o de får betalt, men inkomsten måste ju uppges, och har de då jobbat med blogg och fått betalt
    är det ju bara dra av a-kassa
    men utan att avstänga från a-kassa.
    Därefter kan det ifrågasättas om denne verkligen försörjer sig på bloggandet.

    Nåt måste göras åt det hela i.o.m många kan ha både a-kassa och leva på bloggandet.
    Det lär dessutom bli fler som försöker sig på det.

    Men det är feel göra som man gör nu enbart avstänga .
    klara regler måste finnas.

  4. Som ett litet komiskt inlägg i debatten kan jag säga att när jag för nått år sedan var arbetslös, dock endast nån vecka , så blev jag nekad a-kassa pågrund utav att jag skulle hjälpa mina föräldrar som vid tillfället höll på att bygga hus med att snickra lite.
    Jag blev vid detta tillfälle förvånad över inställningen till att människor måste vara helt passiva och inte göra nånting alls om man ska ses som berättigad till a-kassa. Vid tillfället frågage jag till och med om jag skulle få hjälpa min gamla farmor med att klippa gräset i deras trädgård utan att få indragen a-kassa. men fick även på denna fråga ett svar som sa att det fick jag absolut inte göra om jag skulle vara arbetsökande, då hjälpa sin gamla farmor med att klippa gräset kunde ses som en potentiell inkomstkälla , och jag i det fallet hade varit tvungen att ta betalt av min stackars farmor och även kräva henne att hon skulle anställa mig som hennes gräs klippare…
    Dagens system är helt sjukt, tur för mig att jag inte behöver gå och slicka försäkringskassans röv för att kunna överleva vardagen!!!

  5. Det är en överhet som förtrycker en underhet.
    Tänk att de som uppbär försörjningsstöd inte får internet, Det ingår inte i normen.
    Dagens samhälle går ju på att du söker tel.nr. jobb, betalr räkningar samt att du även demokratiskt får möjlighet blogga skriva till politiker o.s.v

    Däremot Tv ingpår i normen.
    Sjukt eller hur. Dessutom är önskemålet tydligen från makthavare att så många som möjligt blir socialbidragstagare , detta när man ser vad lite som behövs för att bli avstängd från a-kassa.
    I gengäld kan kapitalisterna stärka sitt ägande och därmed makten-.

    Det är egentligen dags för en omfattande
    strek, eller revolution , eller når där vi stannar Sverige för att få en rätsida på politiken. Stanna näringslivets största företag då blir det fart på kapitalistpacket.
    Då torde de komma utspringande med fallskärmarna i högsta hugg för att få dessa utlösta.

  6. Jag tackar jättemycket för synpunkterna och för att fler delar med sig om sina erfarenheter kring det som händer nu. Jag blir heligt förbannad när jag tänker på vad man utsätter arbetslösa människor för just nu.

    Jag kommer använda de kanaler jag kan för att uppmärksamma hur absurdt det är, jag hoppas att fler gör det!

  7. Jag undrar när någon sosse skall ifrågasätta kollektivavtalen och se en vision om att vi skall bereda mark för produktion i Sverige igen. Är det inte lite pinsamt att saker och ting numera tillverkas i andra länder – länder med riktiga arbetare.

  8. Vem är Karlsson!!!
    Inte en människa som är arbetslös eller riskerar detta iallafall!

  9. A-kassan. Denna ständiga källa till reflektion. Själv är jag arbetslös. jag har dock lyckats komma in i distributionsbranchen för att köra lastbil. Problemet är att jag är timanställd. Detta för att min åkare inte vet från dag till dag vad för gods som skall köras. Är det lite så lägger han, helt förklarligt, utkörningarna på de fast anställda. Är det mycket ringer han mig. Det skall sägas att min åkare är bra och sjysst (stavas det så?). För min egen del innebär det att jag blir uppringd för att ta det som blir över, som sagt. Detta kan innebära att jag blir uppringd klockan 19,00 på kvällen och får en körning som är 70 mil lång. När skall jag sova? Jag kan inte planera min sovtid utan veckorna blir hackade. Nog om arbetsporblemet och tillbaka till A-kassans regler. När man som jag är arbetslös kan man jobba på deltid. Men jag får bara jobba 75 deltidsstämplingsdagar. Därefter skall jag bestämma mig för om jag skall klara mig på den inkomst jag får från min deltid eller sluta jobba deltid och vara heltidsarbetslös. Till detta skall också läggas att de 75 dagarna räknas kosrkat. Låt mig ta ett exempel. Jag jobbar 8 tim per dag måndag till torsdag. På fredagen har man bara 4 timmars arbete till mig viket gör att jag går hem till middag. När jag sedan fyller i A-kassekortet så räknar A-kassan hela veckan som deltid. Alltså ryker 5 dagar för att jag var arbetslös 4 timmar och jobbade 36 timmar. 15 sådana veckor, vilket man kommer upp till snabbt som timanställd, gör att jag kommer till valet. Jobba deltid och leva på den inkomsten elelr tacka nej till arbete. Jag börjar närma mig brytpunkten och både jag och min arbetsgivare tycker det är för djävligt. han har inte råd at låta mig sitta och rulla tummarna på betald tid när inte inkomsterna rulla in. Vi får tacka för samarbetet i början av maj och därefter kan jag endast ta heltidsarbete, om det finns något.
    Kompisar har sagt att jag får väl fiffla eller jobba svart. Jag vill inte fiffla, vilket leder till poolisanmälan och avstängning från A-kassan, eller jobba svart, vilket är omoraliskt/olagligt/osolidariskt/oklokt. Jag har betalt min avgift till arbetslöshetsförsäkringen i 32 år. Nu när jag behöver den så nekas jag rätten att arbeta de timmar jag kan få. Systemet är för djävligt och jag känner mig sviken.
    Tilläggas skall också att jag kollar platsjournalen både morgon och kväll samt söker jobb så mycket jag kan. Är man 52 år och jobbat 34 av dessa (24 med fackligt uppdrag) så är man inte det hetaste objektet för en arbetsgivare.

    En sista kommentar på denne Karlsson. Jag trodde först att det rör sig om ett skämt men efter en stunds tanke så får jag nog ändra det till att han är en högst obildad och framförallt okunnig person. Att han inte förstår kollektivavtalets värde tyder på en fundamental okunskap om arbetslivet. Att arbetare slöt sig samman och bestämde lägsta nivå av ersättning för arbete skapades av arbetsgivarnas sammanslutning om motsatsen. Det är bara att kolla med historien från sågverken i Norrland. Detta tillsammans med grundtanken i den fackliga världen, solidaritet, skapade de kollektivavtal som gett detta land den välfärd som vi har idag. Det som Karlsson eftersträvar är en segregerad välfärd. Vissa blir rika och andra förblir fattiga och embarmligt utnyttjade. Jag skulle kunna hålla på och skriva mycket om det här men vill bara avsluta med en uppmaning till Karlsson. Använd alltid kondom.

Kommentera

