Trägen vinner – äntligen ID-kort!!!

Ni som följt min blogg under flera år vet att en av de frågor som jag varit engagerad i och som återkommit är den om id-kort för personer som saknar svenskt medborgarskap. (Läs tidigare inlägg bla här, härhär och här)

Nu är det äntligen klart! Från och med juni i år så kan man alltså få id-kort som är giltigt i Sverige även när man saknar giltigt hemlandspass.

Det här är en fråga som drivits hårt från Örebro. Som väcktes via oss som var ledamöter i Vuxenutbildning- och arbetsmarknadsnämnden i Örebro förra mandatperioden. Då vi började driva frågan var detta moment22 okänt för de flesta runt om i landet.

Den tid som lagts ner på att jaga anvariga på departement, posten, myndigheter är omfattande. Och det känns bra att veta att jag, tillsammans med andra örebrokamrater, varit en viktig kugge i att få till en nödvändig förändring.

3 responses to “Trägen vinner – äntligen ID-kort!!!

  1. nu kommer nog inte id kort att delas ut
    hur som helst med önskat id.
    shengenländerna har nog en åsikt om hur.

  2. Annars kan jag utfärda en lika bra ID-handling: En liten gul notis där det står att innehavaren har kommit fel och vill ha hjälp att komma hem igen. Gratis och levereras direkt. Hur svårt kan det bli?

  3. Nu har jag kommit på vem Karlsson är!
    Han är en liten bitter och ensam man, som saknar kärlek och ett bra liv!
    Jag tycker så synd om honom.

Kommentera

