Tror att jag kryssar Evin Cetin till Europaparlamentet den 7 juni

Jag gillar ju Åsa Westlund och tycker att hon gör ett fantastiskt jobb i parlamentet. Jag har varit helt säker på att jag ska kryssa henne när jag röstar till Europaparlametsvalet den 7 juni, men sedan jag såg Evin Cetins vallåt av Medina ”Rikta ljuset” har jag börjat svänga.

Sättet hon använder begreppet ”pizzasverige” på är helt enkelt klockrent. Dessutom har hon mer på sina 25-åriga fötter än de flesta.

Brottas nu med frågan: borde inte Åsa komma in ändå med sin tredjeplats på listan?

24 responses to “Tror att jag kryssar Evin Cetin till Europaparlamentet den 7 juni

  1. Äntligen någon som jag kan rösta på i EU-valet. Jag inte bara tror, jag vet att hon får mitt kryss !

  2. För oss som inte är invandrade svenskar så har hon inget att erbjuda. Hön satsar stenhårt på invandrare både som väljare
    och i sin politik. Man kan fråga sig varför hon skall representera Sverige när jag inte finner nåt på hennes hemsida som gagnar
    landet utifrån politiska förslag.

  3. Svar till JA:

    Där har du verkligen fel. Hon driver inte bara politik för invandrare. Utan hon har även viktia ståndpunkter så som utrikespolitik, jämställdhet och flyktingspolitk. Hur kan du säga att dessa punkter inte påverkar även dig? Jag som är även inte invandrare, tycker att dessa pumkter påverkar mig, eftersom vi lever i en globaliserad värld så blir även du påverkad av dessa punkter. Att vara invandrare eller inte, så måste vi utveckla för alla, flyktingspolitk påverkar även dig, eftersom du bor och lever i Sverige. Vi måste ha någon som är kunnig inot detta område för att det ska påverka Sverige på ett positivt sätt och detta är självklart Evin Cetin väldigt duktig i. Hur kan du säga att jämställd inte är något för dig? Vi alla är människor oavsett om man är kvinna eller man, eller är invandrare eller inte.. Att jobba i europaparlamentet så måste man även ta hänsyn till andra effekter och det ser man även att Evin gör, de politik är oerhört viktigt oavsett om du är svensk eller invandrare. Så jag tycker verkligen att du borde kolla mer på hemsidan, och se vad som hon verkligen vill driva och så kommer du även se att detta påverka alla Svenskar!

  4. Jag kommer verkligen rösta på Evin Cetin! Den politik och uppmärksamhet har ingen annan fått. Att få så mycket publicitet leder även till att socialdemokraterna lyfts. Att hon syns över allt och öppnar ögongen hos alla, så vet jag att hon kommer göra ett grymt jobb i bryssel!

  5. De kommer att trycka Evin Cetins bilder på en miljon pizza kartonger på en kostnad 2 miljoner.
    Med alla reklam,affischer,bilder osv.. kommer det kosta 5 miljoner.
    Varför satsa så mycket pengar på en 25 årig jurist som har ingen tidigare erfaranheter om politik?
    Jag har aldrig hört om henne förut.Jag kollar hennes internet sida och facebook grup men har inte förstått vad har hon för tanker och vad står hon för?
    jag kommer att rösta på Ardalan Shekarabi för jag vet vem han är och vad han står för.
    Jag vill att Evin väntar 4 år,lär sig politik,kämpar hård och sen kan vi se hur duktig hon är

  6. Eva-Britt Svensson får min röst.

    sommar höjs EU-parlamentarikernas arvoden med 30 000 kronor till 86 000. Om man räknar med alla former av ersättning blir inkomsten minst 145 000 skattefritt per månad. Det innebär att en EU-parlamentariker tjänar lika mycket som tio vårdbiträden.

    Vänsterpartiets EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson tycker att hon tjänar för mycket redan före höjningen. Därför skänker hon minst 27 500 kronor i månaden till Vänsterpartiets EU-kritiska arbete. Dessutom ger hon bort minst 250 000 kronor per år till arbete för kvinnors rättigheter, miljö, djurrätt och internationell solidaritet.

    – Jag tycker inte att man ska berika sig på politik. Om jag skulle göra mig själv till miljonär så skulle jag svika dem som har röstat på mig.

  7. Jag uppmanar alla som tänker rösta på Evin Cetin att ta sig en riktig funderare, jag var ett tag beredd att kryssa Evin men har efterhand blivit väldigt osäker på henne.

    1. Som jag fått bekräftat från Uppsala universitet har hon ingen juristutbildning. Ändå står det i hennes kampanjmaterial att hon ”gått juristutbildningen” och Anders Lago säger att hon är ”utbildad jurist”.

    2. Hon har praktiserat på EU-parlamentet, men vad jag hört på den liberala partigruppen. Naturligtvis ska man kunna ändra åsikt, men då kunde hon ju förklara varför och på vilket sätt. Istället mörkar hon även på denna punkt.

    Hittills har inte partiet stöttat hennes kampanj och jag har inte brytt mig så mycket. Men på första maj fick hon en egen kampanjhörna på Norra Bantorget där hon blev utfrågad (och svarade lika intetsägande som vanligt). Hade alla andra kandidater på sosse-listan fått möjligheten till detta? I så fall är det helt okej, men jag tvivlar på det.

    Hon är populär just nu därför att hon inte säger något kontroversiellt, och då får man heller inga motståndare. Människor som har varit engagerade inom socialdemokratin under många år, som verkligen brinner för något, som är pålästa och vågar stå för något, de får ju samtidigt ofta motståndare. Evin har inte det problemet eftersom hon inte tycker något speciellt.

    Kom igen!, mer jämställdhet i parlamentet och att EU ska ställa krav på Turkiet när de förhandlar om medlemskap, det är ju punkter som alla svenska partier kan stå bakom.

    Det är ett mysterium att ingen säger stopp. Sossarna borde väl kunna lista ut hur medierna kan misshandla en människa när de får vittring. Om hon kommer in i parlamentet kommer medieljuset riktas mot henne, och hennes utbildning och kampanj kommer att granskas i sömmarna. Om det dessutom stämmer att hennes kampanj är betald av hennes pappa med svarta pengar från illegala spelautomater (som ryktet säger) så kommer hon tvingas avgå. Då har både partiet och framförallt hon själv skadats.

    Men strategerna på 68:an bryr sig inte om hennes bästa, de tror sig kunna vinna röster på henne. Det är bara cyniskt.

    Om det inte ligger någonting bakom ryktena, vilket är fullt möjligt, så kan väl någon som har bättre koll berätta hur det verkligen ligger till?

  8. Det är inte svårt att söka om hennes Pappa Salih Cetin hos polisen och skatteverket.
    Hon är inte als Socialdemokrat som alla tror.Hon är en kapitalist.

  9. ullissandberg

    Evin har en juris kand, men det kvarstår uppsatsskrivandet för att få juridisk kandidatexamen. Hon är tydlig med detta i intervjuer. Evin har dessutom läst en masterutbildning inom EG/EU-rätt i Maastricht, något som dessa illasinnande kommentatorer helt ignorerar. Apropå det andra så har hon praktiserat som tjänsteman i Europaparlamentet. Alltså opolitisk i sin utövning. Formell arbetsgivare var dock ALDE-gruppen, men uppgifterna bestämdes av centralt (inte av ALDE-gruppen) för alla praktikanter och uppgifterna var neutrala. Evin gick med i SSU för länge sedan och finns aktiv i Laboremus på senare år.

    Jag kommer att sätta mitt kryss framför Evin.

  10. Varje år tar 1000 Svenskor Jurist examen, vad har Evin bättre egenskaper än de?
    Hon har inte als examen.
    En 25 årig jurist elev som har inga politiks erfaranheter tidigare.
    Hur finansierar hon sin kamapanj då?
    Hur mycket fick hip hop gruppen Medina för den låten?
    Vad kostar att ha sina bilder och reklam på pizza kartonger då?
    Jag bor i Uppsala och ser överalt Evins bilder.
    Får alla Socialdemokrat kandidater hjälp av partitet för bilder och afficher?
    Varför finns hon inte med debatter?
    Ingen vet hennes åsikter tror jag.
    Kan hon inte berätta i sin internet sida om hennes liv,bakgrund,åsikter osv..?
    Om man vill ta bort fördomar om henne måste hon vara helt öppet och ärlig tycker jag.

  11. Ullis: Tack för ditt svar och dina förtydliganden.

    Jag var kanske onödigt hård mot henne. Jag har uppenbarligen missat att hon varit ”tydlig” med att hon saknar en jur. kand.-examen. Hon har alltså en masterexamen i EG-rätt? Frågan är ju då varför hon inte skriver det i sitt material. Jag har inte ignorerat någonting medvetet, vill bara försöka bringa klarhet i vem hon är och vad hon står för.

    När det gäller praktiken så låter det ju lite märkligt att hon skulle vara opolitisk tjänsteman vid en politisk organisation, men okej, jag tror dig.

    Egentligen bryr jag mig inte om ifall hon har examen eller inte, det är mer att det verkar finnas så många frågetecken kring hennes bakgrund och vad hon tycker. Sen är det så trist att politik numera handlar om att nå ut med lättsmälta, lättköpta budskap, t.ex. via pizzakartonger, istället för att det är idéerna och värderingarna som spelar roll. Men det är väl bara att acceptera att det är så samhället ser ut. Ingen av de jag känner som tänkt kryssa Evin kan riktigt säga vad hon står för. De vet vad Åsa Westlund står för, vad Hökmark, Schyman, Schlyter m.fl. står för. Men vad Evin tycker verkar inte spela så stor roll.

    Jag kommer nog att kryssa Åsa Westlund, jag känner mig säker på vad hon tycker och att hon arbetar för det jag tycker är viktigt. Känner du så för Evin är det klart att du ska kryssa henne.

  12. ZAIDA CATALAN TILL EU

    Jag tror att det handlar bara om att Socialdemokrater vill få en del röster från Kurder och Sryaner eftersom hon säger att hon är halv kurd och halv sryan.

    De vet att hon kommer inte få 35 tusen röster.De vill bara utnjuta hennes kontakter.
    Evin vet att det är väldigt svårt att få så mycket röster. hon är inte politiker utan tjänsteman .
    Om Evin var ända kurdisk och sryansk kandidat kunde hon få en del röster men det finns många andra duktigare och mer erfarna kurdiska och sryanska kandidater som folk kommer att rösta.
    Jag känner massa kurder som tillexpel vill rösta på kurdvännen Fredrik malm.
    Evin vet att hon har liten chans så hennes familji satsar massa pengar för att folk ska rösta på henne.
    Jag som en kurd kommer att rösta på Zaida Catalan i Miljöparti.För att jag röster på åsikter.
    Jag tror inte att Evin Cetin kommer att få mer än 5000 röster.

  13. Evin Cetin har i min mening INTE vart tydlig i att hon saknar examen, hon har även avböjt att svara på den direkta frågan. Jag ringde uppsala universitet igår och frågade om Evin Cetins studier. Hon har ingen jur. kand. och får inte säga att hon har det då det är en skyddad titel. Hon har 195 högskolepoäng av 270 hp som behövs för examen. Hon har alltså nästan 3 terminer kvar att läsa innan hon kan säga sig vara utbildad jurist! Dvs drygt ett år. Hon har dessutom INTE fått sina studier i Maastricht tillgodoräknade och universitetet vet inte ens om hon tog några poäng under höstterminen 2007 då hon var där. HON HAR INGEN MASTER därifrån utan läste kurser som hon eventuellt kan tillgodoräkna sig inom juristexamen dock max för 15 hp. Hon är registrerad som skrivande på sitt examensarbete men även om hon skriver färdigt den snart så måste hon läsa en så kallad ”tematisk termin”. Alltså en fördjupningkurs med uppsatsskrivande om 30 hp (förutom examensarbete). Ingenting i hennes studier tyder på att hon skulle ha någon specialkunskap inom EG- eller Europarätt!!! Detta är fakta ring gärna universitetet och fråga 018-471 4710

  14. Ullis: Enligt vad anonym 2 skriver har Evin alltså varken en masterexamen eller en jur. kand. (3 terminer och uppsats kvar). Att döma av kommentarerna här är det fler än jag som verkar tycka att hon inte varit ”tydlig” med detta i sitt kampanjmaterial. Du får gärna berätta i vilka intervjuer hon varit ”tydlig” med detta.

    Jag har varit engagerad i SSU under många år men har aldrig tidigare hört talas om henne (faktum är att jag först trodde att hon var en annan Evin som varit engagerad i SSU i många år och som jag har mycket stort förtroende för, och det var därför jag övervägde att kryssa Evin).

    Håller inte du med mig om att det verkar finnas en del frågetecken kring hennes bakgrund? Du själv verkar ju inte ha hela bilden klar för dig när skriver att hon ”läst en masterutbildning inom EG/EU-rätt”. Att läsa en utbildning är ju inte riktigt samma sak som att ta examen. Själv skulle jag då kunna kalla mig biolog, jurist, matematiker mm. då jag tagit kurser inom dessa ämnen. Dessutom beskyller du mig för att vara illasinnad mot Evin när jag medvetet ”ignorerar” att hon ”läst en masterutbildning”. Det kan ju kanske bero på att hon faktiskt inte har gjort det.

    Hennes pappas eventuella kriminalitet vet jag ingenting om, men om det visar sig att det är smutsiga pengar i hennes kampanj så är det hon själv som tar mest skada.

  15. Hela Evin Cetins kampanj bygger på lögner.
    1-Hon är inte politiker
    2-Hon har inta varit aktiv inom SSU
    3-Hon har inte Jurist examen
    4-Hon har inte master examen i EG/EU rätt
    5-Hon kan inte 6 språk
    6-Hon har inga åsikter
    7-Hon byter religon för att få röster
    8-Hon satsar miljoner på sin kampanj.
    9-hennese pappa påstås vara kriminell.
    10-Hennes facebook grupp också falsk eftersom det finns massa falska namn,det finns folk som bor inte i Sverige.Jag tror att Ninna Unesi,Sores Armanc och Liisa Petrykowska är anstälda av Evin .De bjuder alla till hennes facebook grupp och folk vill vara artig och går med gruppen.
    Hon har nästan 3 tusen medlemmar i sin grupp men av de kommer hon inte få mer röster än ett tusen.

    Jag trodde Svesnk politik var rent men tyvärr blev besviken.Det finns fiffel,korruption och mutor i Svensk politik också.

    Jag tycker att för allas bästa ska social demokrat partis styrelse ska utreda båda Evin Cetin och Anders Lago

  16. Om det är något ni undrar över hennes kampanj, så kan ni kolla in hennes hemsida! Och att det är folk som har falska namn, så ska du veta att när man registrerar sig så måste man ange sitt personnummer! Kul att du även antar saker istället för att kolla vad riktig fakta är! Så kom inte här och försök smutskasta Evin Cetin!

  17. EVIN BORDE AVGÅ

    Jag kollade på hennes hemsida men blev inte nöjd med hennes förklaringar.
    Det står att Evins kampanj drivs med små ekonomiska resurser och hån har fått 100 tusen kronor bidrag från socialdemokrat partitet.
    1-Får alla kandidater 100 tusen bidrag av partiet?
    2-Hur ska man tro att hon driver sitt kampanj med bara 100 tusen kronor?
    3-Hur mycket fick hip hop gruppen medina för den låten?
    4-Vag kostade att trycka 1 miljon pizzakartonger med Evins bilder och reklam?

    Har Evin Juridik Examen?
    det står så i henne sida:
    Evin har formellt sett plockat ut en högskoleexamen i juridik. Hon är nästan färdig med sin juris kandidatexamen .
    Här förstår jag att hon har inte examen än.Hon är nästan färdig med den står det. Men vad menar man med nästan?
    Hon borde skriva att hon har 3 terminer och uppsats kvar.Det betyder att hon har 2 år kvar att läsa.Man kan inte säga att man är nästan färdig om man har 2 år att läsa.

    Det står att Evin fick sin pratikplats i Eu parlementet via EU-parlamentarikern Lena Ek (c).
    Då undrar man vad har en socialdemokrat politiker som har varit inom ssu många år med Center parti att göra?
    Varför hjälpte Center partisten Lena Ek till Evin Cetin för Eu parlement praktik?

    Angåande Facebook, du ska veta att man kan ha hurmånga facebook konto som man vill med samma namn eller med olika namn.Man kan skriva olika födelse dag och olika namn.Ingen kollar eller bryr sig om den i Facebook.Man först fiksar en msn med falksa namn och information sen registirerar man sig i Facebook med falska namn och och person nummer.Det är hur lätt som helst.Jag känner folk som har 20 olika facebook konto.Så kom inte säg här att man kan inte ha falsk namn på facebook.

    Lena du är en dåligt Advokat kan jag säga direkt om du är inte Evin själv.

  18. Nu har Evin Cetin precis i dagarna plockat ut en “Högskoleexamen i juridik”, detta kan göras efter 4 lästa terminer på utbildningen och dess värde är mycket lågt. Prata gärna med studievägledare på juridiska institutionen i Uppsala om detta Hon har fortfarande ingen särskild kompetens inom EG- EU- eller Europarätt. Evin Cetin är registrerad på examensarbete under denna termin men för att kunna få ut en Jur.Kand. eller Juristexamen måste hon dels avsluta examensarbetet, få sina studier i Maastrich godkända och verifierade alternativt läsa andra kurser för att väga upp detta samt läsa en så kallad tematiskt fördjupningstermin om 30 hp som inkluderar en längre uppsats.

    Angående hennes tid som “tjänsteman” i parlamentet hänvisas till ett nummer från 2006 av juriststudenttidningen “Press Judicata”, där hon själv uppger att hon praktiserat på den liberala gruppen ALDE även om hon inte vill stå för det nu.

    Vad jag förstår är man mycket orolig inom det Socialdemokratiska partiet över att det ska bli en skandal kring Evin Cetin som kommer att fläcka ner Socialdemokraterna under EU-parlamentsvalet och kommande riksdagsval. Många aktivt bloggande socialdemokrater har plockat bort kritiska inlägg om Evin Cetin från deras sidor. Det är omfattande och mycket medveten mörkning och stort hyckleri!

  19. Det är klart ja till Evin.
    Jag tror på henne, hon är duktig och kan visst klara..

  20. ULLIS!
    Tänker du inte göra nåt åt det här cirkusen?
    Du verkar varit länge i Socialdemokrat parti.Ser du inte att vi har en lögnare,fuskare Eu kandidat som heter Evin Cetin?
    Ska en lögnare,fuskare och hycklare rädda Sverige,Sveriges invandrare och EU?

  21. Jag läste socialdemokratparti val manifesto.Det står att man ska bekämpa skattefuskare.
    De borde kolla först efter Evins Pappa Salih Cetin och Brodern Josef Cetin.De har miljontals skatt skulder på staten.Det är fakta ring skatte verket och fråga

  22. evin kommer att vinna,lycka till evin.

  23. Jag har en dotter.
    Mitt råd till henne är att gå klart
    sin utbildning först som är påbörjad.
    Samma råd ger jag Evin Cetin.
    Kom igen om 5 år och du är mycket
    bättre förberedd.

  24. Röstar på Fredrik Malm. Enda borgaren med samvete!

Kommentera

