Ta ställning för en regnbågsfärgad värld!

Fick nyligen höra om hatvåldet som Sören Juvas, RFSL:s ordförande blev utsatt för och blir förbannad, ledsen och illa berörd.

Dels för att jag känner Sören och blir orolig och dels för att jag verkligen inte vill att världen ska vara ett ställe där människor blir förföljda och utsatta för våld för att de älskar människor av samma kön.

Jag har svårt att hitta orden på känslorna i mig. Jag vet i alla fall att jag vill göra mer för att stödja RFSL:s arbete och för att ta ställning för en mer generös, färgstark och regnbågsfärgad värld.

Det minsta steget att ta är att bli medlem i RFSL – bli det du också!

Det är alla vi, var och en som tar ställning, som på sikt kan motverka och minska hatbrotten som sker både här hemma och på andra ställen.

One response to “Ta ställning för en regnbågsfärgad värld!

  1. Ska jag vara ärlig och gå lite motströms tycker jag att debatten i sådana här sammanhang ofta hamnar i utgångspunkter som jag inte tycker är speciellt bra. Att han har blivit misshandlad är helt oacceptabelt oavsett anledning. Dock tror jag exempelvis om jag skulle bli misshandlad kanske det skulle finnas en notis i lokalblaskan. Men i grunden anser jag att det är precis samma brott. Om någon misshandlar mig beroende på min sexuella läggning, eller för hur jag ser ut, eller för vad jag står för politiskt är för mig helt oviktigt. Det viktiga dock är att misshandel är olagligt. Jag tror att det finns en risk med att rikta in sig på vem som utsätts för brotten. Samma problematik ser jag med exempelvis ”kvinnomisshandel”. Misshandeln som sådan är ju olaglig oavsett vem som utsätts för den. Jag vill ha mer fokus på själva brotten, och tycker tyvärr att det blir för mycket fokus på vem som utsätts för dem. Ska man sätta den enskilda människan i centrum och se till att alla har samma rättigheter tror jag inte på en debatt där man just exempelvis sätter sexuell läggning, kvinnor, män, svarta, vita etc i centrum. För då tror jag att det lätt blir så att det snarare hamnar i en diskussion där olika grupperingar vill markera vem som har det svårast, men att det som faktiskt är olagligt hamnar i skymundan för ett sorts politiskt intresse.

Kommentera

