Politiska bloggar

I (sön)dagens Na skrivs det om politiska bloggar och detta media som verktyg att vinna val.

Jag tror inte att den politiska bloggen kommer få sådant genomslag i Sverige att den direkt, av egen kraft, vinner val. Men när det gäller politisk kommunikation så finns en uppsjö av gråzooner.

När Na:s journalist Anna Levin pratade med mig om bloggandet lyfte jag flera aspekter med bloggandet som jag såg som en stor fördel.

En sak är förstås att själv formulera sig regelbundet i ett forum med hyfsat många läsare och med en direkt ”impact”.  Att skriva insändare eller en debattartikel till en tidning är ett långsamt forum och där frågorna kan kännas rätt inaktuella då de väl publiceras, ibland flera veckor senare.

En annan sak är de vänner, familj och bekanta som följer bloggen. Jag pratar inte så ofta politik i mina privata sammanhang men sedan jag började blogga har allt fler av de jag träffar regelbundet själv valt att ta upp olika politiska frågor som jag skrivit om. Det är roligt och jag får mycket input. Men jag tror också att många omkring mig får kunskap och ta del av argument som de inte haft annars.

En av de saker som jag har mest nytta av när det gäller bloggarna i mitt politiska arbete är att information och argument sprids väldigt snabbt. Politiska bloggare läser andra bloggare och det skapas viktiga nätverk via nätet.

Själv har jag bland annat skrivit en motion till partikongressen om integritetskränkande politik i samarbete med flera andra bloggare från resten av landet. Människor som jag inte känner irl utan har skapat relationer med via våra bloggar. Det är rätt häftigt.

Det finns många andra fördelar med bloggandet, politiker formulerar sig regelbundet kring vissa frågor och får prata till punkt utan att bli tolkad på en arena som är helt öppen och till för vem som helst att ta del av.

Annars så förs ofta den mediala kommunikationen av politik genom andra – journalister till exempel – som redan i början av en artikel kan ha bestämt sig för en vinkel eller ett budskap. Med en blogg får man möjlighet att ge läsaren en mer varierad bild.

Bloggarna är ju egentligen en guldgruva för dagens journalister – skvallertidningarnas journalister har redan förstått det och hämtar mycket av sina underlag från kändisbloggar och liknande.

Men ännu så länge så är det inte så många politiska journalister som verkar granska vad ledande företrädare faktiskt säger och skriver på de politiska bloggarna.

One response to “Politiska bloggar

Kommentera

