Varför jag kryssar Evin Cetin

Jag har lagt min röst på Socialdemokraterna. Det finns många bra kandidater men jag valde att kryssa Evin Cetin.

En av mina absoluta hjärtefrågor är den om människovärde och mångfald. Några av de frågor som jag berörs starkast av handlar om asylpolitik och om rasism.

Idag skriver Evin Cetin en debattartikel i DN tillsammans med Anders Lago och Jan Eliasson, en viktig artikel som helt på egen hand skulle ha fått mig att kryssa Evin till Europaparlamenet.

evin o jag2

Men det finns fler skäl till varför jag till slut valde att kryssa henne bland andra socialdemokrater på valsedeln:

Jag tycker att det är otroligt befriande med en politisk kandidat som har en så brokig och osannolik bakgrund som att vara både kurd och syrian, och som inte ber om ursäkt utan istället utmanar mångas föreställningar. Sådant gör mig lycklig och ger mig hopp.

Jag blir glad och rörd över att möta alla dessa människor som hon lyckas mobilisera, personer i olika åldrar som kommer till möten med röstkortet i handen och som aldrig tidigare röstat.

Jag är grymt imponerad av hennes sätt att bedriva politisk kampanj och hennes orädda sätt att utmana den etablerade politiken.

Sammantaget är jag övertygad om att den förmåga hon har att engagera andra och med den attityd och övertygelse som hon bär med sig så kommer hon att göra avtryck i den europeiska politiken. Och hon gör det på ett sätt som utmanar mångas föreställningar om invandrare, kvinnor och politiker.

Och hon riktar ljuset mot de frågor som jag själv brinner mest för.

6 responses to “Varför jag kryssar Evin Cetin

  1. Instämmer i varje ord du skriver. Och jag har också röstat på Evin Cetin.

  2. Jepp. Jag har kryssat Evin.

    …inte bara för att vi båda är uppväxta i Bollnäs och hon nu studerar juridik i min nya hemstad Uppsala.

  3. Pingback: ”Otroligt befriande” – Ullis stöder Evin @ Peter Swedenmarks blogg

  4. samma skäl som du har Ullis, gör att jag kommer att kryssa Evin. Läste också DN idag o blev ännu mer stärkt o övertygad….

  5. Pingback: “Signerat Andreas Sjölander” » Blog Archive » Folk är oerhört allianströtta…

  6. Jag har kryssat Evin

Kommentera

