Mångafalden gör världen till ett glittrande kalejdoskop

Politik är att vilja som Palme sa, men politik är också att välja – välja fokus.

Det finns så mycket mer man kan göra om man fäster blicken mot en bestämd plats och steg för steg röjer vägen fram.

Ibland önskar jag att jag kunde se de enkla målen, en fix punkt där allt kommer bli bättre, men jag ser skönheten och vikten i allt för många gråskalor på vägen.

Samtidigt vet jag ju vad det är som får mitt engagemang att ticka, människan i litet och stort. (som om det skulle skilja sig avsevärt från någon annans engagemang)

Jag läser Helena Henschens bok ”hon älskade” och blir åter igen påmind om alla judar som under andra världskriget försökte fly från tyskland, men inte fick inresetillstånd i Sverige, USA eller England.

Slår upp min lokaltidning och ser pojken med svår blodsjukdom som ger upp försöken att blidka svenska myndigheter och tillsammans med sin familj återvänder ill Irak. Ett land som fortfarande inte har en fungerande struktur och där liv fortfarande går om intet.

Visst finns det olikheter i jämförelsen med de tyska judarna som inte kunde lämna Hitlers styre, men konsekvensen är delvis den samma – ett liv som troligtvis inte får levas klart. Ett liv som hade haft bättre möjligheter i Sverige, ett land med mer mark och vatten än vad medborgarna klarar av att ta hand om.

Liv, kön, sexualitet, kultur – oavsett vilket så måste vi kunna skapa en mer generös värld. Det är ju mångfalden som är vacker, som ett glittrande kalejdoskop som är svårt att sluta fascineras av.

Det är målet för mitt engagemang.

Och jag tror att saker som levnadsstandard, utbildning, arbetsvillkor, kulturliv, hälsa, makt och respekt för människans integritet påverkar möjligheterna att nå dit. Att jag är socialdemokrat är för att jag tror att det är genom sociala reformer, demokratiska politiska beslut och med bred delaktighet som man har medel för vägen.

Men jag skulle vilja fixera blicken lite mer någonstans. Bestämma en punkt där man kan följa steg för steg på vägen dit. Fokusera.

Kommentera

