Att se kritik som en möjlighet att bli bättre eller att inte lyssna?

Efter ett par dagars snorande slog det till rejält och nu ligger jag nedbäddad för andra dagen i rad. Jag har inte ägnat mig åt så mycket annat än huvudvärk och att snyta mig, hosta och sova.

Samtidigt som jag kanske hunnit med att smitta ner en och annan vän så står det mängder av örebroare ute i regn och kyla och köar för vaccin ute på mässan.

Jag har redan hunnit få till mig en hel del synpunkter på hur det fungerat kring vaccinationerna. Och det är klart att när landstinget inte vet från dag till dag hur många vaccinationsdoser som kommer så är det inte helt enkelt att planera alla delar och att det är en speciell situation som kräver lite av folks tålamod och överseende.

Samtidigt är det ju så att åtskilligt går att göra bättre. Det är inte ofta som något händer eller planeras som berör hela befolkningen samtidigt. Det här är alltså ett gyllene tillfälle att lyssna på människors reaktioner och synpunkter och lära sig inför kriser som är betydligt större än denna.

En av de synpunkter som lyfts fram är att det vore betydligt enklare och smidigare om barn och unga som är den prioriterade gruppen hade kunnat få sina vaccin direkt på skolorna. I de flesta av länets kommuner har man valt att hantera det så. Men inte i Örebro.

Med anledning av det ställde socialdemokraten Peter Dalgren en fråga till Lennart Bondeson (KD), ansvarigt kommunalråd i kommunfullmäktige.

Men istället för att fundera kring frågan och resonera kring hur vi skulle kunnat göra på ett bättre sätt, går Bondeson till angrepp mot alla som har synpunkter på situationen.

Jag tycker alltid att det är obehagligt när människor med makt är rädda för kritik. Det oavsett om det är egna partikamrater eller företrädare för andra partier. För hur ska saker kunna bli bättre om folk inte för fram sina erfarenheter och synpunkter? Och hur ska det kunna bli bättre om människor med makt inte vill lyssna?

Kommentera

