En utbrott om kyrkan och systematisk förföljelse av kvinnor

Dagens krönika i Karlskoga Kuriren.

Människor kan tro på Gud, Allah, totem, astrologi, ödet eller kristaller. För mig som inte tror är den enskilda människans religiositet likställd med en annans och jag respekterar det. Vad jag inte respekterar är när andras trossystem på ett påtagligt och negativt sätt påverkar mig, mitt liv och mina förutsättningar i livet. 

Den religion som under de senaste tusen åren har haft störst inflytande i Europa är kristendomen. Under tusen år har kyrkan lärt ut synen att kvinnan är underordnad mannen, att barnen räknas efter manslinjen och att kvinnans enda egentliga värde är som barnaföderska. En kyrka som med ihärdig nit förföljt och avrättat kvinnor och män som inte inordnat sig i tron på den enda manliga guden och tingens ordning.

Jag var ganska ung när jag blev medveten kring olika förväntningar på mig som tjej och på killar. Inte minst när det gällde hur högljudd jag fick vara, vad jag uppmärksammades för och vilka förväntningar som fanns kring mig som tjej när det gällde sexualitet. De flesta kvinnor jag känner minns att deras kroppar bultade i takt med puberteten. Att kåtheten och nyfikenheten var närvarande och påträngande men att det inte fick visas eller manifesteras. Att tjejer skulle säga nej även när dem ville säga ja. Att fina flickor inte hånglade runt eller lekte kroppslekar med olika killar. De flesta tjejer lär sig tidigt att förtränga, dölja och förvanska sin kåthet.

Innan kristendomen fick fäste dyrkades en mängd olika gudar och gudinnor, många med gemensamma drag. I en av de mest kända texterna om Inanna, en av de stora gudinnorna står: ”Mitt oplöjda land ligger i träda. När det gäller mig Inanna, vem ska plöja mitt sköte, vem ska plöja mitt höglänta fält, vem ska plöja mina våtmarker? När det gäller mig, den unga kvinnan, vem ska plöja mitt sköte?” Det klingar lite annorlunda mot 1 Mos 3:16 ”Till din man skall din åtrå vara och han ska råda över dig”.

I gamla tider räknades barnen på sin moders linje och sexualiteten var ganska fri. Under Indoeuropeernas framfart och genom bl.a. Moses lagar börjar barn räknas på manslinjen och det blir därmed viktigt att kontrollera kvinnors sexualitet. Förutom att skuldbelägga kvinnors kroppar och lust kan man kontrollera kvinnan genom att göra henne ekonomiskt och socialt beroende av mannen. Alltså får hon inte äga något, och inte arbeta. Historiskt och mytologiskt går det att följa paradigmskiftet i synen på kvinnlig sexualitet. Men rester av de gamla religionerna fanns kvar under lång tid. Bland jordemödrar och ”kloka gummor” fördes gammal kunskap om fruktsamhet, sexualitet, abort och örter vidare. Men många av dem blev avrättade, brända på bål och bannlysta av kyrkan.

På måndag fyller internationella kvinnodagen 100 år. Under de senaste hundra åren har kvinnor i Sverige fått rösträtt, föräldrapenning, barnomsorg och äldreomsorg. Genom visionär och praktisk politik har Socialdemokratiska kvinnor skapat förutsättningar för ett självständigt liv. På måndag är det 8 Mars. Nästan dagligen matas vi av bilder om kvinnan som sexuellt passiv. Fortfarande tjänar kvinnor mindre, har mindre makt, större förväntningar på sig i föräldraskapet Fortfarande finns det kyrkor som har ett motstånd mot kvinnliga präster och som är mot abort. Även idag finns de dem som hävdar en tingens ordning där kvinnor är underordnade män.

Den enskilda människans tro respekterar jag, men jag har svårt för systematisk förföljelse och jag tycker att kristendomen kommit obehagligt lätt undan. Jag blir upprörd över att en organisation som funnits under så många hundra år och systematiskt förtryckt kvinnor fortfarande idag har ett stort inflytande och en särställning i vårt samhälle.

Kommentera

