På tal om monarki: En fantasynörds tvivel kring Game of thrones

Den nya prinsessans födelse fick mig osökt att tänka på Fantasy eftersom jag tycker att det är i sagornas värld som monarkin borde höra hemma. Och TVserie aktuella Game of thrones rör sig ju på alla sätt kring successionsordning genom blod och kampen över makten.

Jag vill börja med att klargöra att det här egentligen är ett helt oviktigt blogginlägg och att jag gillar Game of thrones. Jag sträckläste böckerna på engelska och jag älskar att serien går på Svt nu.

Mina tvivel handlar snarare om ifall Game of thrones är bra FANTASY.

En viktig del av fantasyns byggstenar är alla släkter och personer och komplexa historiska perspektiv och förstås den obligatoriska kartan över den påhittade världen. Det är många lager som ska hållas i huvudet, varför jag gärna läser den första boken i en serie på svenska, det gör det lite lättare att hänga med och komma in i berättelsen.

I det här avseendet följer ju Game of thrones klassiska fantasymönster. Personregistret är rikt och maktförhållandena komplexa och med en lång historia.

I fantasyn finns förstås tonvikt på olika saker. Mina husgudar är ju Raymond E Feist och Elisabeth Moon och det som kanske kännetecknar dessa författare är fokus på krigskonst och politisk makt. De bygger berättelser som har stora likheter med strategispel.

Game of thrones tilltalar mig starkt utifrån samma parametrar. Men det är också av samma skäl som jag älskade TVserien the Tudors. Det behöver inte vara fantasy för att bygga sådana berättelser, det kan lika gärna vara fiktiva historiska romaner som utspelar sig i en verklig värld.

En tredje byggsten i fantasyn är att det inte är en värld som enbart befolkas av människor. Vanliga inslag i Tolkiens fotspår brukar ju vara orcher och alver. Men det kan också handla om helt parallella världar med en mängd olika figurer.

På det här området måste man ju medge att Game of thrones är lite glest befolkat. Det finns drakar och speciella band med jäkligt stora vargar. Och på andra sidan muren finns allt det där som inte är mänskligt och som man försöker hålla utanför sin värld.

Men trots att rädslan för ”det okända” finns som en röd tråd i hela berättelsen och inte minst är det som till stor del skapar den fysiska världen så tycker jag att det är ett sätt att beskriva och hantera ”det okända” som mer har en likhet med varulfsberättandet eller boken ”låt den rätta komma in” än den klassiska fantasygenren.

Men den del som jag framför allt tvivlar kring är det som handlar om huvudtemat i all fantasy, kampen om ont och gott. Att rädda en världs befolkning undan förintelse total ondska.

Och det börjar ju så. Muren finns där för att stå emot. Night watchers svär en ed för hela sitt liv. Kampen om mänskligheten, som är mycket större än kampen om tronen.

Men så tappas den berättelsen bort. Kvar finns en otroligt bra uppbyggd saga om maktspel om rikets tron. Om karaktäreer som utvecklas allt eftersom man lär känna dom och de blir mer komplexa och inte så svart-vitt onda eller goda.

Och kanske är han så smart att det är med flit han bygger berättelsen så. Att han gör en hel serie om hur vi förlorar fokus på den verkliga frågan om världens väl och ve och mänsklighetens fortlevnad, och istället går vilse i striden om makten.

Den politiska delen i mig skulle älska om det det var så. Men well, jag tror inte riktigt att det är så slipat att det är menat som en käftsmäll på dagspolitiken. Jag tror snarare att även han som författare fastnar i att ge personerna i berättelsen ännu mer liv och kanske tappar bort meta-historien, det som är den röda tråden i all fantasy.

Så, är game of thrones bra Fanatasy? Njae måste jag nog svara då, som fantasy har jag läst många betydligt bättre serier. Och jag tipsar särskilt om Ormkrigskrönikan av Feist eller Pakksenarrion av Moon.

Men som läsupplevelse och som TV serie tycker jag att Game of thrones är underbar!

One response to “På tal om monarki: En fantasynörds tvivel kring Game of thrones

  1. Intressant läsning måste jag säga.

Kommentera

